3.7.11

Anarki Di Kuala Lumpur!!!


Anarki Di Kuala Lumpur karya Mohd Jayzuan

Ok, buku ni gua dapat dari member gua pagi tadi dalam pukul 2 gitu dekat NZ Wangsa Maju. Gua pesan kat member gua yang turun Frinjan 22 semalam supaya tolongkan belikan untuk gua buku baru Jay ni sebab gua tak dapat nak turun sendiri ke sana. Akhirnya lepas pekena nasi ayam sebagai hidangan tengah hari tadi, maka gua lapangkan masa gua untuk mula membaca karya terbaru dari Mohd Jayzuan - kutu rock n roll paling cool yang gua rasa pernah wujud kat Kuala Lumpur ni.

...

Buku ni mengisahkan tentang Syd Jamal, seorang punk rocker dan frontman bagi sebuah kugiran garage punk The Rats. Start je lu baca buku ni dah dok cerita pasal main, pussy, karipap, 'biskut', dan segala jenis benda yang boleh bikin lu orang nak start masturbasi dalam bilik. Bab seluk tangan dalam boxer pun ada, tak pasal-pasal tadi gua pun ikut sama seluk tangan dalam boxer. Nasib baik tak melarat pergi lebih jauh, tapi gua sempat juga bayangkan kalau-kalau tangan Melissa yang dok merayap dalam tu - memang sah gua dah terbang ke langit yang ke tujuh. Hahaha.

Tak cukup dengan itu, perkataan seperti balut, bong, dapur, ganja, LSD, heroin, arak, mabuk, overdosed, parti akan sentiasa lu orang jumpa sepanjang lu baca buku ni. Takkan adanya lu nak jumpa perkataan seperti solat berjemaah, puasa di bulan Ramadhan, bersedekah pada orang miskin dan sebagainya dalam buku ni. Kalau lu orang jenis serbanistas tak tentu hala, mesti akan rasa teruja untuk membakar atau menghumban buku ni jauh ke dalam lubang jamban kerana lu orang percaya bahawa buku ni hanya akan membawa anak-anak muda kita terjerumus ke dalam lembah kemaksiatan yang hina.

Ini realiti hidup. Apa yang ditulis oleh Jay merupakan realiti hidup yang dilalui oleh segelintir manusia yang hidup di kota yang penuh dengan lumpur ini. Suka duka, pahit manis dalam hidup yang menjadi warna dalam kehidupan segelintir manusia yang dimaksudkan tadi.

Ada jiwang, ada rebel, ada suka, ada marah, ada sedih dan macam-macam rasa lagi dalam buku ni. Kalau nak tau apa lagi rasa yang boleh lu orang dapat dari buku ni, sila dapatkan sebuah dan start membaca sambil mendengar lagu-lagu dari kugiran punk seperti The Clash, The Ramones, Joy Division, Sex Pistols, Black Flag dan banyak lagi.

Memang ada umphhhh!!!

No comments: