13.2.12

Hitam

Langkah aku susun, teratur. Kadangkala cepat, kadangkala perlahan. Di lorong yang gelap dan sunyi itu kelihatan beberapa susuk tubuh yang berkeliaran. Bau hanyir dan masam menusuk ke dalam hidung.

Pencarian malam itu tidak mendatangkan hasil yang aku inginkan. Puas aku ke hulu ke hilir mencari dia. Namun, bayang-bayang dia tidak aku temui. Yang nampak hanyalah bayangan wanita kerepot yang mundar mandir mencari pelanggan yang rata-ratanya jauh lebih muda daripadanya.

Asap rokok aku hembus. Terasa enak nikotin masuk ke dalam paru-paru. Maaf, bukan nikotin saja tapi berpuluh ribu bahan kimia. Peluh jantan yang menitik aku tidak hiraukan. Yang aku tahu sekarang, tekak yang kering ini minta dibasah dengan secawan kopi o ais yang pekat dan dingin.

Ahhh, esok-esok sajalah aku cari dia. Mesti esok dia ada. Lagipun, banyak lagi masa dia di sini. Cuma aku saja yang kena rajin singgah di tempat ini.

No comments: