15.5.15

Abang Askar : 1

Maimunah terjaga dari tidur. Habis satu badan berpeluh, nafas tercungap-cungap. Maimunah cukup pelik dengan mimpi yang baru saja dia alami. Lama juga Maimunah termenung, memikirkan apa maksud di sebalik mimpi dia tadi. Agak lama termenung, Maimunah bangkit dan terus menyambar tuala yang tergantung di dinding. Hendak mandi, cuaca panas katanya.

Setelah selesai mandi dia terus menuju ke dapur. Peti sejuk dibuka dan Maimunah mencapai sebotol susu rendah lemak. Dituangnya susu itu ke dalam gelas lantas diminum. Ahhh, segarnya. Maimunah belek-belek botol susu tersebut dan terlihat akan tarikh luput yang tertera di atas botol. Langsung Maimunah memuntahkan semula susu yang di minum, kerana ianya telah luput 4 hari.

"Celaka!" jerit Maimunah.

Maimunah mencampakkan botol susu tersebut ke dalam tong sampah sambil meyumpah seranah di dalam hati. Kemudian Maimunah ke ruang tamu, menghempaskan punggung montoknya ke atas sofa yang dibeli dari Ikea setahun lepas. Laptop di atas meja dicapai, dan Maimunah terus membuka Facebook.

"Hmmm, facebook dah jadi tempat orang berniaga nampaknya." bisik hati Maimunah.

Bosan dengan Facebook, Maimunah cuba untuk menghiburkan diri dengan menonton video di Youtube. Istighfar panjang Maimunah setelah terlihat video Amy Timber yang menjadi kegilaan di Malaysia masa kini. Dalam hati Maimunah berharap agar tiada saudara mara dia yang bercita-cita mahu jadi seperti Amy Timber.

Tiba tiba facebook messenger Mainunah berbunyi, tanda orang menghantar pesanan. Maimunah jeling pada kotak kecik itu, tertera nama 'Abang Askar'. "Hmmm, siapa pulak ni?" getus hati kecil Maimunah. Mesej dari Abang Askar diabaikan Maimunah.

Maimunah ambil keputusan tak mahu layan kerana dia tak kenal siapa Abang Askar tu. Kalau mak atau adik dia di kampung takpelah juga Maimunah nak melayan. Ini entah siapa siapa agaknya. Bukan perangai dia melayan orang yang dia tak kenal. Entah bila agaknya Abang Askar tadi add Maimunah di Facebook.

Bersambung...

No comments: