26.9.13

Manaf - The Unexpected Journey (Part 1)

Manaf tercungap-cungap. Tak cukup tanah dia berlari. Ini semua salah Loqman dan konco-konconya. Manaf tak buat salah pun, cuma dalam perjalanan pulang tadi dia secara tak sengaja ternampak Loqman dan konco-konconya sedang cuba memecah masuk kedai runcit Pak Kassim. Manaf cuba tunjuk hero, habis dijerkahnya Loqman. Tapi lain yang jadi, Manaf pula dijerkah dan dikejar oleh Loqman dan konco-konconya. Mujur Manaf memiliki kepantasan berlari seperti Usain Bolt, maka dengan mudah dia meninggalkan Loqman dan konco-konconya jauh di belakang.

Manaf tengok keliling. Setelah dipastikan selamat dia pun keluar dari tempat persembunyiannya. Sudah hampir satu jam dia menyorok di situ, ketiaknya basah sebab kepanasan. Manaf memandang ke atas, terik mentari menyilaukan matanya. Tekak pula sudah kehausan, tangan diseluk ke dalam kocek seluar. Nah, mujur ada 40 sen. Boleh juga guna untuk beli air kosong di kedai Abang Som.

“Bangang punya Loqman, kalau betul nak fight moh le one by one. Ini siap bawak geng apa barang, tak jantan langsung!” bentak Manaf dalam hati.

Dari jauh kelihatan Abang Som tersenyum lebar dengan sebatang Surya di bibir hitamnya. Memang hitam bibir Abang Som, kalau kau tengok sendiri mesti kau terfikir dalam hati bila agaknya Abang Som nak kena kanser mulut.

“Oi Manaf, dari mana tu? Menonong je abang tengok. Meh sini pekena sepam dua Surya ni dulu.” ajak Abang Som sambil tersengih.

“Saya dari pekan tadi, hajat nak beli nombor ekor tapi saya rasa tindakan saya tu salah. Itu yang saya batalkan hasrat saya tu bang. Bang, kasi air kosong bungkus ikat tepi satu. Kurang manis ye bang.” Manaf cuba membuat lawak di tengah panas.

“Nah, ambik le air ni. Toksah bayar, aku sedekah ke kau je la. Kesian aku tengok kau berpanas jalan kaki ni, dah serupa macam zombie aku tengok.” kata Abang Sm sambil menghulur teh o ais bungkus. Lain yang Manaf minta lain yang dibaginya.

“Terima kasih bang, saya balik dulu ye. Assalamualaikum!” jerit Manaf sambil memberi tabik hormat kepada Abang Som.


Sambil berjalan pulang ke rumah, Manaf menghayati setiap sedutan teh o ais ditangannya. Maklumlah dengan cuaca yang panas begini memang sedap kalau dapat pekena air yang sejuk, lagi-lagi yang berais. Ini kalau ada yang sibuk-sibuk nak minta air ni memang Manaf sanggup nak bergasak. Hati kecil Manaf berkata dia tak takut nak bergasak, dia tak gentar nak bertumbuk. Tapi kenyataannya, baru sebentar tadi Manaf lari dari peluang untuk bertumbuk. Ek eleh!

bersambung....

No comments: