13.3.10

Hajat Nak Makan Askrem Haagen-Dazs, Tapi...

Tengah aku syok menyusun air-air tin kat chiller, tetiba datang satu mamat. Nama dia Hasif, tapi aku panggil dia Bob Punda takpun Bob Ikan sebab dia kerja dok potong ikan je hari-hari. Sebab aku tengah konsentret kat kerja yang aku tengah buat, maka sambil lewa je la aku memandang kehadiran dia kat situ. Sambil tu boleh pulak dia usya-usya awek sekolah yang baru balik time tu. Celaka, perangai nak romeo je.

"Bob, ko tak lapar ke?" tanya Bob Ikan.

"Lapar la jugak, tapi baru pukul berapa ni. Rehat awal-awal pun tak fangsyen," jawab aku endah tak endah.

"Ala, bukan aku nak ajak kau rehat pun. Aku pun nak rehat lambat lagi ni," kata si Bob Ikan sambil matanya meliar ke kiri ke kanan. Takut kena sergah dengan *MT la tu.

"Dah tu, kau nak makan apa? Nak bedal biskut kat backroom ke?" tanya aku balik.

"Kita makan askrem, nak tak Bob?" tanya dia balik kat aku.

"Huih, askrem apa? Mahal ke murah punya?" penuh minat aku bertanyakan semula.

"Tu, nampak askrem Haagen-Dazs dalam tu? Kita rembat la satu buat makan dalam toilet," syor beliau yang nampaknya sangat mahir dalam kerja-kerja mencuri ni.

"Macam mana nak bawak ke belakang Bob? Nampak dek *Blue Wave kang naya je kita," bisik aku diam-diam sambil mata menjeling ke arah seorang awek cun pakai uniform sekolah.

"Hal menyeludup keluar kau bagi kat aku, tau la aku nak setelkan. Apa-apa pun jumpa aku kat toilet lepas ni," hebat Bob Ikan menyusun strategi.

"Orait, kasi aku setel susun air-air ni dulu. Baru nampak jujur dalam bekerja, haha," gelak aku.

Dengan kucar-kacir aku pun setelkan la kerja yang dari tadi tak siap-siap sebab melayankan si Bob Ikan tu. Setel je kerja, terus aku pergi backroom carik tandas di mana Bob Ikan sudahpun setia menantikan kedatangan aku. Dengan isyarat mata, aku pun mengekor langkah Bob Ikan masuk ke dalam tandas.

"Oi, bukak la cepat askrem tu. Aku dah tak tahan dah ni," paksa aku.

"Kejap la cibai, nak bukak la ni," sound Bob Ikan sambil kaver line.

Lepas tu kitorang pun terus la melayan askrem tersebut. Bukan senang nak dapat, kalau nak beli memang la mustahil. Jadi bila dah dapat free ni kita pun kena la menghayati dengan sepenuh nafsu.

Tapi, baru je sikit makan aku dah rasa lain macam. Dia punya rasa ada lain sikit la berbanding askrem-askrem yang dah biasa aku makan. Takkan pasal basi kot? Pernah ke askrem basi? Ke rasa askrem mahal memang camni? Aku pun dengan rasa tak puas hati mintak Bob Ikan tengok betul-betul apa flaver yang dia kaut. Tadi cakap dengan aku nak ambik flaver coklat siap ada kacang-kacang, tapi tak rasa macam coklat kacang-kacang pun.

"Fuck!" aku maki Bob Ikan.

"Apsal aku kena fuck pulak?" tanya Bob Ikan, sedikit gentar.

"Ni flaver kurma bodoh. Bukan coklat dengan kacang-kacang!" lagi satu makian hinggap di telinga Bob Ikan.

"Hehe, mana aku perasan," jawab Bob Ikan serba salah.

Terus aku blah dari tandas tu. Baik aku layan hisap rokok kat luar dari layan perangai Bob Ikan. Dengan tak semena-mena aku maki Haagen-Dazs pasal tak tulis Bahasa Melayu kat pek askrem tu sampaikan si Bob Ikan pun tak boleh nak bezakan flaver kurma dengan coklat kacang-kacang.

* Blue Wave = security kat Jaya Jusco
MT = Management Trainee