25.3.10

Outsider Of The Year 2005!

Dulu masa sekolah teknik, aku memang tinggal kat asrama blok N dorm N31. Tapi jenis aku ni pulak yang tak reti nak tidur kat atas katil sendiri dalam dorm. Lepak dengan bebudak dorm jauh sekali, kecuali lepak-lepak santai sambil hisap rokok dengan bebudak junior dorm kat balkoni. Aku tak berapa nak masuk sangat dengan budak sebaya dalam dorm tu.

Senang cerita, dorm aku tu hanyalah tempat persinggahan untuk menukar baju, mandi, siap-siap untuk ke sekolah, tempat nak simpan kasut sekolah, simpan rokok dalam loker, ambik rokok dalam loker dan jugak masa nak lepak-lepak makan biskut cap ping pong sambil cicah kopi o panas.

Banyak masa aku dihabiskan kat dorm M34, dorm keramat bagi aku. Bebudak dalam dorm tu dah kenal sangat perangai aku. Siap ada tilam sendiri untuk menumpang tidur kat situ. Lagi satu, kebanyakan setan-setan kat aspura memang selalu lepak-lepak chill kat situ, jadi kalau lepak kat situ baru la nampak macam gengster aspura. Kadang-kadang nak sidai baju lepas basuh baju pun kat balkoni dorm tu. Bayangkan, bagaimana "Rumahku Syurgaku"nya dorm M34 bagi aku.

Tapi yang aku pelik sangat, kenapa la sepanjang masa SPM berlangsung aku lebih rela lepak kat rumah sewa yang dihuni oleh mereka yang sentiasa hidup dalam keenjoyan tanpa perlu memikirkan tekanan SPM yang hebat? Takkan pasal nak rasa hidup bebas seperti burung yang terbang bebas di awangan? Dengan makan minum yang tak menentu, ditambah dengan duit yang sentiasa kekeringan gara-gara kos sara hidup sebagai outsider di Batang Berjuntai, tapi tak nak jugak duduk kat asrama yang mana makan minum memang sudah terjaga apatah lagi waktu solat.

Bila difikirkan balik, gara-gara tindakan aku yang rebel tak bertempat tu la, penyebab keputusan SPM aku sangat "cemerlang". Hehe.

notakaki : bak kata orang-orang tua, belum cuba belum tahu!

No comments: