19.1.11

Khurafat - Perjanjian Syaitan

ihsan Google

Gua baru tengok filem ni tadi. Sepanjang gua berkecimpung dalam dunia wayang, ni la kali kedua gua tengok filem seram. Kali pertama gua tengok One Missed Call 2, kat KLCC. Tu pun pasal ada orang belanja. Tapi sumpah, cerita dia buat gua mengantuk sampai nak terlelap. Sama la juga dengan Khurafat ni, buat gua rasa nak tidur je. Gua rasa baik gua landing atas katil gua, peluk peluk bantal sikit pastu tidur, lagi syok.

Ok, gua tipu. Sebenarnya gua tak rasa nak tidur pun. Gua rasa ngeri, takut, cuak dan seram sebenarnya. Tak pernah gua berani nak tengok filem seram, tapi kali ni gua terasa nak pergi juga. Ni pun gua pergi dengan member gua, Aspa. Nasib baik dia tak cakap gebang, kalau tak gua patahkan nombor plet kereta Kancil dia tu.

Benda gua tengok dalam paper bukan main lagi orang puji filem arahan anak Yusof Haslam ni, tu yang buat gua dengan Aspa begitu semangat nak tengok sama; betul ke apa yang orang kat dalam paper puji pasal filem ni?

Gua bukan pengkritik filem. Gua takde kemahiran dalam mengkritk filem, sebab gua biasa biasa saja. Gua pun bukannya ada ilmu dalam dunia filem. Kalau pasal filem biru mungkin sikit sikit gua tau. Tapi kalau lu orang nak juga tonton filem ni, tak salah kalau lu orang keluarkan sedikit duit. Gua tengok ramai juga yang join gua tonton filem ni tadi. Dengar khabar 2 hari tayangan saja dah cecah RM 2.5 juta. Bagi gua, berbaloi juga gua keluarkan RM 11 untuk filem ni.

Lepas lu orang dah tengok, pandai pandai la lu orang ulas sendiri sebab gua tak reti nak ulas ulas ni. Cuma satu je yang gua nak ulas, tahap kesejukan ekon kat dalam panggung tadi boleh buat kaki gua kena fros. Dah la dengan gua takut takut nak tengok, tutup separuh muka dengan sweater (serius, gua tak bohong!), cover line gelak dengan Aspa bila datang scene seram pasal nak hilangkan seram, lagilah buat gua tak senang duduk dalam panggung bila kaki gua rasa macam dah nak reput. Lain kali gua nekad nak pakai kasut, walaupun jarak panggung wayang dengan rumah gua hanyalah sekangkang kera saja.

No comments: