24.1.11

Skinhead


Ok, gua bukannya skinhead. Dulu pun gua bukannya skinhead. Dr. Martens gua pun baru gua beli tahun lepas, itu pun bukan pasal gua nak jadi skinhead. Cuma gua suka kalau pakai Dr. Martens, sebab ianya selesa dipakai dan tahan lasak serta nampak cool (bak kata Tukar Tiub). Cuma gua teringat yang masa gua sekolah dulu skinhead memang ramai. Kat sekolah kalau takde skinhead memang tak sah. Budak-budak yang tak tahu apa tu skinhead bila dah berkawan dengan skinhead mulalah dah pandai nak jadi skinhead. Sebab apa? Sebab pengaruh kawan kawan ataupun nak nampak gengster, nak nampak kuat.

Gua cuma ikut skinhead dalam keadaan biasa biasa. Bermakna gua hanya mendengar lagu lagu dari band skinhead Malaysia seperti A.C.A.B, Roots 'N' Boots, The Official dan band band lain yang sealiran dengannya. Gua juga mula mencari serta belajar apa yang dimaksudkan dengan skinhead, sekadar untuk pengetahuan diri sendiri saja. Bukan untuk menjadi skinhead.

Masa tu kalau pergi jalan jalan sekitar KL memang bersepah skinhead. Lu pegi Bukit Bintang nampak skinhead. Pergi Pertama Kompleks nampak skinhead. Pergi Sogo nampak skinhead juga. KLCC pun ada skinhead. Senang cerita memang tak susah nak tengok skinhead masa tu. Memang kalau takde skinhead macam tak lengkap KL masa tu. Tak lupa juga pada gadis gadis skinhead ataupun skingirl. Hehe, gua mengaku yang gua suka tengok skingirl. Gig skinhead pun boleh kata tiap tiap minggu mesti ada
.

Tapi sekarang, nak nampak skinhead kat semua tempat tu dah susah. Memang susah. Kalau ada pun 2-3 kerat je, tu pun gua tengok budak budak. Yang old timer kadang kadang lu boleh la nampak. Gua pernah nampak 3-4 orang skinhead lama dekat belakang Times Square dengan Vespa masing masing. Bukan main smart lagi.

Gua bukan apa, gua suka tengok cara berpakaian skinhead ni. Nampak kemas. Dengan kemeja kolar Fred Perry ataupun kemeja Ben Sherman, ditambah dengan braces, siap dengan jeans Levi's dan Dr. Martens, memang nampak kemas dan tegap. Tapi kalau dah bergaduh, nampak la serabai sikit.

Gua tulis pasal skinhead ni bukannya sebab gua nak naikkan scene skinhead kat Malaysia ni. Sedangkan Megat A.C.A.B yang legend tu pun sekarang dah pakai jubah dengan serban, apatah lagi gua yang bukan skinhead ni. Cuma gua rindu nak tengok kelibat skinhead lepak ramai ramai kat sekitar KL ni.

Percayalah, gua tak reti nak main main dengan hal yang berkaitan dengan perasaan ni.

No comments: