13.1.10

Arghhhhh!!!

Semalam aku duduk melepak kat mamak. Ada la dengan 2-3 orang kutu taman. Sambil pekena kopi ais, kitorang pun pakat la nak sembang-sembang. Mula-mula sembang hal-hal duniawi, yang penuh dengan keseronokkan dan keasyikkan.

Sembang punya sembang, sampai rokok dah berbatang-batang habis, tetiba sorang kutu nak blah. Besok kerja katanya. Ok la, takde hal punya. Lain kali boleh melepak lagi. Tinggal la kami bertiga yang masih gagah meneruskan sesi perlepakkan. Sambung lagi sembang, kali ni cerita pasal pendidikan pulak. Aku dah mula endah tak endah, lebih menumpukan sepenuh perhatian pada kopi ais sama Nusantara hijau aku. Punya la semangat diorang bersembang, sekali sekala aku celah sikit-sikit la, tu pun part yang gelak-gelak je.

Tapi lepas tu, tiba-tiba je topik yang dibincangkan menjadi lebih serius. Hal yang memang aku sendiri taknak sibuk fikir-fikir. Masih ada beberapa tahun lagi untuk mengumpul duit, tapi perkara ini terlalu awal untuk difikirkan. Ini bukan hal main-main, besar tanggungjawabnya.

Aku menelan air liur tanda terkesima. Nusantara hijau aku sedut dalam-dalam, perlahan-lahan aku hembus asap ke atas. Dalam diam, aku palingkan muka ke arah skrin besar yang tengah tayang cerita Alvin & The Chipmunks, tanda aku tak berapa nak masuk dengan topik yang disembangkan.

Lain kali kalau nak melepak dengan aku takyah nak sembang pasal kahwin, karang tak pasal-pasal ada yang makan gelas besar pulak. Yang aku tak tahan, siap bincang berapa ribu nak pakai buat majlis kahwin. Ada jugak siap tanya, besok-besok nak duduk mana, rumah sendiri ke rumah mertua. Lebih mengharukan, sempat ke nak tengok anak-anak pegang degree. Arghhhh, kusut aku dibuatnya. Padahal ada yang baru praktikal, siap cakap nak sambung ambik degree lagi. Tak boleh ke jangan terlampau memandang ke depan, wahai rakan-rakanku?

1 comment:

Mohd Shaffiq Bin Mohd Razali said...

ko jeles ni ta mampu nakawen lg :))