17.11.11

Epik Stori : Episod 2

Sambung je la...

Tiba-tiba bertempik satu suara yang maha kuat, seperti suara guruh di langit gayanya. Tempikan itu sangat memeranjatkan - hatta si ketua sekali turut terperanjat. Maka tertanya-tanya setiap umat - siapakah gerangan yang bertempik tadi?

Maka terlihatlah satu susuk tubuh yang sangat besar - tingginya sekali ganda tinggi laki-laki biasa - itu sudah cukup mendatangkan gerun pada siapa yang melihat. Itu belum lagi nak dikira besarnya sepenumbuk yang dimiliki olehnya. Lagilah menggeleng semua orang kalau diajak bertumbuk.

Seraya berkatalah si gergasi,

"Jangan takut tuan hamba semua, kita pasti akan dapat menangkis serangan yang akan datang sebentar nanti. Cuma diharap supaya kalian tidak terburu-buru dalam melancarkan serangan!"

Dengan penuh semangat dilaungkan kata-kata tersebut, sambil penumbuknya diacu ke langit. Manakala sebahagian laki-laki yang berada di sebelahnya bingkas menutup hidung secara sembunyi kerana tidak tahan dengan bau ketiaknya yang masam.

"Mengapa terlalu yakin tuan hamba berkata sedemikian? Tidakkah tuan hamba memiliki sekelumit pun rasa takut di dalam hati? Ini bukan calang-calang musuh, musuh yang ini khabarnya memakan daging manusia," tanya seorang laki-laki yang sedang bertinggung di atas batu.

Hingar bingar seketika suasana di situ dengan cakap-cakap manusia.

"Kita hendaklah yakin akan kekuatan kita, kalau awal-awal sudah berkata sedemikian maka apa lagi yang boleh diharapkan dari tuan hamba? Adakah tuan hamba mahu turut serta berlindung di dalam gua?" ujar si gergasi.

Semua yang ada terbarai gelak.

"Sudah,sudah! Ini bukan masanya untuk kita bertengkar sesama sendiri. Lebih elok sekiranya kita berbincang bagaimana untuk menghadapi musuh ini," kata si ketua - sekadar untuk meredakan keadaan yang mungkin akan bertukar menjadi tegang.

"Tok ketua, hamba ada cadangan!" jerit seorang pemuda yang tampan mukanya.

Maka menolehlah semua orang ke arahnya.

No comments: