3.9.12

Kisah Zulfadli dan Nur Aina : Episod 3

Dalam perhubungan yang singkat itu, sudah beberapa kali sebenarnya Zulfadli memendam rasa ekoran perbuatan Nur Aina yang kadangkala bagi Zulfadli seakan-akan Nur Aina tidak langsung faham akan isi hatinya. Sebenarnya, seminggu sebelum kejadian sedih yang menimpa diri Zulfadli tu, mereka berdua telah bergaduh - yang boleh dikatakan agak terbesar dalam hubungan mereka. Itupun terjadi di hari pertama mereka berjumpa setelah masing-masing tidak berjumpa selama 2 minggu.

Zulfadli memang ingin sangat berjumpa Nur Aina kerana sudah 2 minggu tidak bertentang mata dengan gadis pujaannya itu. Maka pada hari itu, dipastikan oleh Zulfadli tidak akan ada sebarang gangguan yang boleh menggagalkan pertemuan dengan Nur Aina. Dengan senang hati, terus saja Zulfadli memandu menuju ke rumah Nur Aina dan seterusnya keluar menghabiskan masa dengan Nur Aina.

Pada mulanya semua okay, sampailah satu masa setelah selesai makan Zulfadli kehilangan idea mahu ke mana. Yela, hari masih petang dan awal, jadi semahunya dia ingin menghabiskan masa dengan Nur Aina sepuas-puasnya. Tapi tak semena-mena Nur Aina seperti ingin pulang ke rumah dengan segera - seperti ada rancangan lain pula yang ingin dilakukan olehnya. Sebelum itu Nur Aina ada memberitahu bahawa mungkin malam itu dia akan keluar melepak dengan kawan-kawan di sini.

"Ok wak, nak ke mana pulak lepas ni? Takkan nak balik kot, awal lagi ni," tanya Zulfadli.

"Entahlah, takde idea la wak,"jawab Nur Aina.

Dalam masa yang sama, tak henti-henti tangan Nur Aina berbalas sms dengan rakannya. Siapa rakan Nur Aina, Zulfadli tak ingin ambil tahu. Zulfadli terus memandu dengan sabar tanpa arah tujuan, dalam kepala berputar ligat mencari idea ke mana destinasi seterusnya.

"Eh,kita nak ke mana ni wak?" soal Nur Aina.

"Tak tau la wak, tu yang saya main jalan je. Nak balik pun awal lagi ni," balas Zulfadli, mengharap agar Nur Aina faham kehendak hatinya.

"Kalau macam tu balik je la, boleh la saya tidur kejap. Lagipun letih ni, boleh la rehat kejap" kata Nur Aina.

"Hmm,yela. Cakap je la awak tu nak balik, sebab nak keluar lepak dengan kawan-kawan malam ni kan?? Terus terang je, tak payah guna alasan macam tu. Saya pun takde hal kalau awak mengaku," balas Zulfadli, sedikit keras.

"Mana adaaa..." jawab Nur Aina.

"Dah tu, tadi awak bagitahu kat saya kawan awak cakap kalau boring text la dia, boleh la lepak. Betul tak?" balas Zulfadli.

Sepi. Tiba-tiba dalam kereta suasana yang sebelumnya ceria bertukar menjadi sepi. Manakan tidak, Zulfadli betul-betul beria hendak habiskan masa dengan Nur Aina, alih-alih jadi begini. Jadi dengan hati yang panas terus saja Zulfadlu memandu ke rumah Nur Aina dan dalam masa yang sama terus saja dia mendail nombor salah seorang sahabat, semata-mata mahu menunjuk kepada Nur Aina yang dia juga mempunyai kawan yang boleh diajak untuk melepak.

"Siapa tu?" tanya Nur Aina.

"Kawan la, saya pun ada kawan jugak. Lepas ni boleh singgah lepak dengan dia kejap, alang-alang nak balik rumah kan, lagipun awal lagi ni," jawab Zulfadli acuh tak acuh.

"Hmmm,okayyyy..." balas Nur Aina.

Rupa-rupanya, ada juga rasa tidak puas hati Zulfadli dengan apa yang dilakukan oleh Nur Aina.

Bagi Zulfadli, dia langsung tidak mahu menghalang ataupun masuk campur dalam kehidupan peribadi Nur Aina, dan itu juga bukan hak Zulfadli untuk mencampuri urusan peribadi Nur Aina. Tapi sekurang-kurangnya, fahamilah isi hatinya kerana sering kali dia merasa kecil hati dengan tingkah laku Nur Aina.

Itulah kali pertama Zulfadli pulang dengan hati yang marah.

3 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
zulhelmimalek said...
This comment has been removed by the author.
akak eskrem said...
This comment has been removed by a blog administrator.