25.7.10

Jangan Ingat Dalam Air Yang Tenang Takde Biawak

Gua gelisah, rimas dan rasa menyesakkan. Ini semua sebab ada satu awek daring sama gua. Gua perasan dah lama, tapi bila gua daring dia balik dia pura pura pandang jam tangan padahal gua nampak yang kat pergelangan tangan dia tu getah ikat rambut.

Gua pun buat buat tak tau, tapi dalam masa yang sama anak mata gua memang betul betul dah duduk kat hujung mata. Awek tu lagi sekali daring gua semacam. Gua tak tau nak cakap apa lagi dah. Gua tengok awek tu boleh tahan jugak lawanya. Senyum pun manis, kulit pun putih macam kain kapan. Tapi yang masih gua tak puas hati apasal awek tu tak henti henti nak usya gua sampai macam tu sekali? Member sekolah gua ke? Bukan, tapi muka memang familiar. Selalu jugak gua nampak, tapi gua tak berapa pasti kat mana.

Gua dah tak tahan dah ni. Gua dah rasa diri gua macam Faizal Tahir la pulak, takpun Bob AF sebab sampai macam tu sekali perhatian yang gua dapat dari awek tu. Nak taknak gua kena selesaikan jugak masalah ni. Gua nekad nak pergi dekat table awek cun tu. Gua nak tanya soalan soalan maut biar dia tercekik rojak yang dia tengah makan. Tapi apa apa pun gua mesti habiskan rokok gua dulu, pastu gua sembur ubat kasi wangi mulut baru awek tu tak pitam masa gua bersembang dengan dia.

Gua pun bangun menuju ke arah table yang awek tu duduk dengan langkah penuh yakin. Gua tengok awek tu dah tak senang duduk. Gelisah. Peluh betina memercik turun dari wajah ayu beliau. Muka awek tu tak semena mena berubah jadik merah, mungkin panas agaknya.

Sampai kat table awek tu gua berhenti. Gua berdehem lapan belas kali. Gua perati awek tu tunduk ke bawah. Muka tak pandang gua langsung, agaknya segan dengan gua. Member dia lagi 2 orang gua tengok tak pasal pasal bersiul sambil menggoyangkan kepala mengikut rentak irama lagu Aril AF.

"Saudari, ada apa apa masalah ke?" Zip seluar saya tak terkatup rapat ke, ataupun ada taik palat atas muka saya ni?" dengan segera soalan gua hulurkan tanpa menghulurkan salam.

"Er, er...bukan..takde ape ape pun. Hmmm, cuma...saya...," tergantung pulak jawapan dia.

"Cuma apa? Boleh ke saudari berteus terang? Saya bukan kanibal, puak yang memakan daging manusia tu," gua berdiplomasi sedikit.

" Errr, saya dah tengok awak dari tadi. Rasa macam nak kenal pulak dengan awak. Awak tak kisah ke?" jawab awek tu seraya memandang ke arah gua.

Terus gua rasa macam nak pitam. Awek yang secantik macam ni nak kenal dengan gua. Apa gua ni lagi hensem dari Jehan Miskin ke?

"Ooo, kalau macam tu boleh aje. Apa salahnya kan, " gua jawab sambil melemparkan senyuman paling iras dengan Aaron Aziz.

Gua dengan awek tu pun bersembang la untuk saling kenal mengenali antara satu sama lain. Dalam sesi bersembang tu, gua dapat rasakan yang awek ni betul betul ikhlas nak berkawan dengan gu, bukan sebab nak kenakan gua. Jadi lepas bersembang selama 8 jam 35 minit, gua pun mintak izin untuk chow sebab muka member gua kat table lagi satu dah macam mintak diberikan bantal dengan selimut la pulak.

"Ok, tapi boleh tak awak bagi nombor phone awak? Senang la nanti nak contact dengan awak, please...," pinta awek tu sambil buat muka comel gila babi. Babi pun tak comel macam tu.

Ok ok, boleh je," balas gua tanpa mahu melukakan hati tulus seorang awek cun.

Lepas bertukar tukar nombor telepon, gua pun chow dari situ. Mata gua pun dah berat, dah tak boleh nak hendel dah ni. Gua pun senyum kat awek tadi, sambil awek tu melambai lambai tangan menandakan babai mengalahkan seorang anak menghantar ibunya ke Tabung Haji. Dalam kereta gua cuma tersenyum je, tapi kepala otak gua ligat memikirkan kat mana gua pernah nampak awek tu.

Sampai kat rumah gua terus bukak komputer. Gua taknak tido. Gua dah rasa macam gua dah tau sape awek tadi. Untuk kepastian gua pun Gugel nama awek tadi. Sekali keluar gambar ni;



Ni la awek cun yang gua maksudkan tadi

Patut la gua pernah nampak awek ni. Awek ni ada berlakon dalam cerita Nur Kasih kat TV3 dulu. Terus gua tutup pc, gua capai henpon sambil layangkan sms ke awek tadi.

Tak sampai 20 saat awek tadi dah balas sms gua. Terus gua senyum sampai ke telinga di atas katil dalam posisi yang tak mampu untuk digambarkan.

3 comments:

Anonymous said...

cerpen paling sampah penah aku bce.

ikhlas,
ily

Anonymous said...

bukan cerpen dah ni ily...ni cerca merba namanya


ikhlas
anonymous

bebob said...

dengki la tu..