11.7.10

Tilikan : Antara Tepat dan Tidak Tepat

Paul si peramal

Mamat atas ni memang tengah top semenjak World Cup ni. Apa yang dia ramal, semuanya betul betul jadi. Orang ramai huru hara cerita pasal mamat ni kat mana mana je, tak kisah la kat kedai mamak ke, dalam jamban ke, semua nak cerita pasal Paul - si peramal yang tepat.

Sekarang ni, dia dah ada pesaing dia. Ada sekor burung kat Singapura, Mani namanya. Pun sibuk sibuk nak cari populariti dengan menilik keputusan perlawanan. Tapi Mani tak sependapat dengan Paul. Paul dalam ramalannya, final nanti Sepanyol yang menang. Tapi Mani ramal Belanda yang menang. Siapa yang tepat, kita tengok nanti.

Hari ni gua baca suratkhabar, keluar lagi beberapa jenis haiwan sibuk nak jadik pak tilik. Ada cimpanzi, babi hutan Afrika dengan buaya. Sibuk jugak 3 ekor binatang ni nak celen Paul. Ni mesti kes dengki dengan kepopularan Paul la ni. Diorang pun nak top jugak, tapi keluar saat saat World Cup nak habis. Macam mana nak tunjuk kehebatan masing masing? Salah strategi agaknya.

Tapi, kita sebagai orang Islam janganlah mati mati percaya benda yang karut ni. Percaya pada benda selain dari Allah bukan kecik punya salah. Bawak bawak la beringat sikit. Mungkin Allah saja bagi power kat Paul sebab nak test kita semua, sama ada kita akan percaya pada Paul atau pada Allah Yang Maha Berkuasa. Betul tak?

No comments: