29.5.11

Kosong

Kosong. Jiwa aku kosong. Langsung tidak ada apa apa. Memang boleh terisi, tapi masih tidak ada apa yang hendak diisi. Aku tahu, aku perlu mengisi jiwa aku secepat yang mungkin. Tapi, dengan apa?

Kadang kadang, kekosongan ini membuatkan aku sangat kecewa. Buatkan aku banyak berfikir. Memikirkan perkara yang entah apa apa. Perkara yang belum tentu akan menjadi kenyataan. Adakah ianya cuma angan-angan atau mainan minda?

Adakalanya aku rasa seperti hendak lari, jauh dari semua ini. Jauh dari rumah, jauh dari keluarga, jauh dari kawan kawan, jauh dari orang ramai dan jauh dari bandar besar yang kejam ini. Biarkan aku tinggal seorang diri di hujung dunia. Ya, hujung dunia yang aman! Bebas dari sebarang prasangka, jiwa kotor, keinginan duniawi dan segala macam yang mampu merobek jiwa ini.

Tapi aku tak mampu. Aku tahu, aku memang tak mampu. Aku belum cukup kuat untuk menghadapi semua itu seorang diri. Kaki aku belum cukup kuat untuk melangkah sejauh itu, dan dengan jiwa yang kosong ini, belum tentu aku akan berjaya mengharunginya.